Thursday, June 30, 2016

Arcon 32-modul

Arcon 32 er akkurat ferdig, og jeg tenkte jeg skulle legge ut modulen jeg skrev for D&D 5e til årets festival. Modulen fikk gode tilbakemeldinger fra spillerne, og selv er jeg veldig fornøyd med den. Den er skrevet i et forsøk på å tilpasse sandbox-formatet til con-spilling. Vet ikke hvor vellykket dette har vært, men jeg innbiller meg at den er relativt åpen sammenlignet med mange con-moduler. Jeg har forsøkt å lage en verden og en situasjon spillerne kan agere i, i stedet for å tvinge dem gjennom et ferdig skript, samtidig som de av praktiske grunner tvinges inn i en handling de ikke selv har valgt å delta i.

Jeg har også forsøkt en vri på rolleskrivingen i år som jeg ikke har gjort før. I fjor skrev jeg kjønnsnøytrale roller, slik at spillerne selv kunne velge om de ville spille mann eller kvinne. Det har jeg også gjort i år, men i tillegg har jeg lagt inn noen andre valgmuligheter i rollene, ved å legge inn veiskiller i bakgrunnshistoriene. Her får spilleren selv velge hvordan de har reagert på en hendelse eller hvorfor de gjorde ting på en bestemt måte, litt på samme måte som det gjøres i en del moderne dataspill (f.eks. Mass Effect og Dragon Age). Dette gir spillerne mulighet til å ha litt kontroll over rollenes personlighet, selv om bakgrunnshistorien i og for seg er satt.

Grunnen til  at jeg ville gjøre det slik er at jeg vet av egen erfaring og gjennom tilbakemeldinger fra andre at det kan være vanskelig å spille en rolle man ikke har skapt selv. Det føles kunstig og tilgjort, særlig hvis man får en rolle man ikke er komfortabel med. Tanken er at disse valgmulighetene skal gi spillerne en sterkere følelse av å eie rollen sin, og dermed kanskje føle seg mer berettiget til å tolke den og gjøre den til sin, også i spill.

Det største problemet med modulen, slik jeg ser det, er at den ble alt for lang. Det er jo et klassisk con-problem. Jeg burde nok ha tatt i bruk en dose mer selvkontroll i den kreative prossessen, men alt var hektisk og gjort i siste liten, og man kan jo ikke tenke på alt heller. Sånn det står tror jeg det er rimelig å regne med at du trenger to kvelder, kanskje rundt 8 timer til sammen, for å spille hele eventyret, litt avhengig av i hvor stor grad du spiller ut alle småhendelsene og i hvor stor grad spillerne velger å utforske alle deler av slottet.

Jeg har lagt mye arbeid i dette manuset, så jeg håper noen velger å laste det ned og helst også spille det. Jeg tror det er mulig å ha mye moro med dette. Jeg setter også pris på om du legger igjen en kommentar i kommentarfeltet under hvis du har spilt den. Konstruktiv ris og ros blir alltid godt mottatt. Du finner filen her:
Fuglekongen - D&D 5e-modul skrevet til Arcon 32

(Og her er også link til fjorårets modul, hvis du skulle ha lyst til å ta en titt på den):
Kvitjernets Ild - Arcon 31 

No comments:

Post a Comment